Info par riepām
Riteņu diski :
Diska diametru (R) un platumu(W) parasti apzīmē šādi – 7Jx16, kur 7 ir diska platums collās un 16 ir diska diametrs collās.
Skrūvju skaits un attālums (PCD) starp tām tiek attēlots šādi – 5x114.3, kur 5 ir skrūvju skaits un 114.3 attālums starp tām. Apzīmē ar burtiem PCD. Šo parametru izmērīt paša spēkiem ir salīdzinoši sarežģīti, jo pat milimetra atšķirība nozīmē, ka konkrētajai automašīnai tie var nederēt. Piemēram 5x112 ir diski VW, 5x114.3 Toyota, bet 5x115 Opel. Šo informāciju var sameklēt uz disku spieķu iekšpuses.
Iznesumu (ET) parasti apzīmē ar burtiem ET vai OFFSET un cipariem. Piemēram ET35, kur cipars nozīmē diska centra nobīdi no centrālās diska ass jeb diska centra nobīdi attiecībā pret to vietu, kur disks stiprinās pie automašīnas riteņu rumbas. Jo mazāks ir ET cipars, jo vairāk diski tiek izbīdīti uz automašīnas ārpusi. Kāds disku iznesums ir automašīnai nepieciešams, nosaka automobīļu ražotājs. Parasti ir iespējama nobīde no oriģinālā iznesuma robežās -/+8 milimetri. Ir iespējams arī negatīvs iznesums, piemēram ET-20.
Centra caurums diskam tiek apzīmēts ar burtiem CB un cipariem. Piemēram CB66.7, kur 66.7 ir riteņu rumbas diametrs milimetros. Diska centra caurumam ir jāatbilst automašīnas riteņu rumbas diametram. Ja diska centra caurums ir lielāks nekā autoražotāja paredzētais, tad ir iespējams lietot centrējošos gredzenus.
Skrūves vai uzgriežņi. Nomainot diskus no oriģinālajiem uz aizvietojamiem ir jārēķinās, ka iespējams, vajadzēs mainīt arī skrūves vai uzgriežņus, jo lielai daļai oriģinālo disku skrūvju sēžas vietas ir sfēriskas, bet lielai daļai aizvietojamo disku ir paredzētas skrūves ar konisku sēžas vietu.
Riepu marķējums un parametri :
Degvielas patēriņš – uzrāda riepas rotācijas pretestību un degvielas ekonomijas līmeni. Iedala 7 klases - A klasei ir vismazākais degvielas patēriņš, G klasei - visaugstākais.
Saķere – uzrāda riepas saķeri uz slapja ceļa seguma. Izdala 7 klases no kurām A klasei ir augstākais saķeres līmenis, G klasei - zemākais.
Trokšņa līmenis – uzrāda riepas skaļumu pie ātruma 80 km/h, ko mēra decibelos (dB). Jo augstāks šis skaitlis, jo augstāks trokšņu līmenis. Augsts riepas trokšņu līmenis pasliktinās komforta līmeni auto salonā, kā arī vairos kopējo vides skaņas piesārņojumu.
Degvielas patēriņa efektivitāte
Riepas rites pretestības mērījums, kas ietekmē jūsu automašīnas degvielas patēriņa efektivitāti. Tiek vērtēts no A (augsts vērtējums) līdz G (zems vērtējums).
Starpība starp A vērtējumu un G vērtējumu nozīmē degvielas patēriņa samazinājumu par 7,5%. Pārvēršot to reālos izmēros, izvēloties riepas ar A vērtējumu, nevis riepas ar G vērtējumu, uz katriem nobrauktajiem 1000 kilometriem varat ietaupīt vairāk nekā 6 litrus degvielas.
Pie vidējās degvielas cenas 1,4 EUR/litrā tas nodrošina vairāk nekā 285 EUR ietaupījumu riepas kalpošanas laikā.
Saķere uz mitra seguma
Riepas bremzēšanas spēka mērījums uz slapjām ceļa virsmām. Saķere uz slapjām ceļa virsmām tiek vērtēta no A (augstākais vērtējums) līdz F (zemākais vērtējums).
Ārkārtas situācijās daži metri var izšķirt visu. Pasažieru automašīnām pielietojot pilnu bremžu spēku, braucot ar ātrumu 80 km/h, automašīna ar A vērtējuma riepu komplektu apstājas par 18 metriem ātrāk nekā automašīna ar F vērtējuma riepām.
Troksnis
Mērītais riepas radītais ārējais trokšņu līmenis decibelos. Melnie skaņas viļņi norāda riepas trokšņu klasi no 1 (klusa) līdz 3 (skaļa).
Tā kā daudzi cilvēki neatpazīst decibelu vērtības, tiek norādīta arī trokšņu līmeņa klase. Tas iedala riepas attiecībā pret ES riepu trokšņu līmeņa ierobežojumiem, kas drīzumā stāsies spēkā.
Decibelu līmeņi tiek mērīti pēc logaritmiskas skalas. Tas nozīmē, ka tikai neliels decibelu skaita palielinājums norāda uz lielu trokšņu līmeņu atšķirību. Patiesībā atšķirība par 3 decibeliem dubulto riepas radīto trokšņu līmeni.
Ar ko īpašas ziemas riepas
- Gumijas sastāvs Mīkstāka gumija, kas piemērota zemākai temperatūrai
- Platas centrālās rievas Īpaši radītas slapjuma un sniega izspiešanai no riepas apakšas, lai nodrošinātu labāku saķeri
- Protektoram ir vairāk rievu un ribu Dziļāks zīmējums un blīvāks lameļu izvietojums palīdz droši noturēties uz ceļa arī atkalas laikā
ZIEMAS RIEPU TIPI
CIETĀ SASTĀVA NERADŽOTĀS RIEPAS
Piemērotas tīrītiem pilsētas ceļiem un ātrgaitas šosejām
Cietā sastāva jeb Eiropas tipa ziemas riepas
- Universālas – paredzētas braukšanai gan pa sniegu, gan asfaltu.
- Laba saķere uz slapja ceļa.
- Vairāk piemērotas braukšanai uz asfalta, mazāk – pa ledu vai sniegu.
MĪKSTĀ SASTĀVA NERADŽOTĀS RIEPAS
Piemērotas zemām temperatūrām un apgrūtinātiem braukšanas apstākļiem
Mīkstā sastāva jeb Skandināvu tipa ziemas riepas
- Mīkstāks gumijas sastāvs, kas palīdz saglabāt stabilitāti uz piesniguša vai apledojuša ceļa.
- Piemērotas zemām temperatūrām un grūtiem braukšanas apstākļiem.
- Lieliski piemērotas Latvijas klimatam.
- Protektora bloki veidoti ar blīvu lameļu klājumu.
- Riepas nav piemērotas braukšanai vasarā – ja gaisa temperatūra ilgāku laiku turas virs +7 °C, šīs riepas jānomaina.
- Komfortablas un klusas.
RADŽOTĀS RIEPAS
Braukšanu ekstremālos apstākļos padara drošu un stabilu
Ziemas riepas ar radzēm jeb radžotas ziemas riepas
- Paredzētas braukšanai pa netīrītiem un grūti izbraucamiem ceļiem.
- Radzes nodrošina labāku saķeri ar apledojuša vai piesniguša ceļa virsmu.
- Drošākas ekstremālos apstākļos – tiek pieņemts aptuveni 10% drošības palielinājums.
- Drīkst lietot tikai no 1. oktobra līdz 1. maijam.
Pazīmes, kas liecina, ka ziemas riepas ir jāmaina
Ir vairāki faktori, kuri nosaka to vai riepas, sagaidot kārtējo ziemas sezonu, joprojām būs derīgas un drošas braukšanai. Lai noteiktu savu ziemas riepu kopējo stāvokli, pievērs uzmanību šādām detaļām:
Ziemas riepu vizuālais stāvoklis
Ja riepas glabāšanas laikā zaudējušas spiedienu – pārbaudi vai to profils nav deformējies un vai riepas forma nav mainījusies. Pievērs uzmanību vai riepas sānu mala nav bojāta – plaisas un nelīdzenumi var būt potenciāli bīstami riepas bojājumi.
Nodilis ziemas riepas protektors
Ziemas riepu minimālais protektora dziļums ar ko atļauts pārvietoties uz Latvijas valsts ceļiem ir 4 mm, tomēr šādas riepas veiktspēja uz ledus un sniega jau būs jūtami sliktāka kā jaunai riepai.
Ja ziemas riepas ir aprīkotas ar radzēm, pārbaudi vai tās joprojām ir vietā – dažu radžu iztrūkums nav nekas nopietns, bet ja riepa šķīrusies no 50-70% sākotnējā radžu skaita, riepa uzskatāma par nolietotu.
Novecojušas ziemas riepas
Tas, ka riepas ir nenobrauktas un to protektors izskatās labi, vēl nenozīmē, ka tās nodrošinās pietiekamu saķeri un vadāmību. Lielu daļu riepas saķeres veido tās gumijas īpašības. Riepu gumijai ar laiku ir tendence cietēt, kas, sevišķi ziemas riepām, ievērojami samazina saķeri ar slidenu ceļa virsmu.
Riepas par relatīvi svaigām pieņemts uzskatīt vēl 5 gadus no to ražošanas brīža. Riepas ražošanas informāciju iespējams iegūt uz riepas sānu malas – tā ir četrciparu kombinācija ovālā rāmī aiz DOT marķējuma, kur pirmie divi skaitļi norāda uz ražošanas nedēļu, bet nākamie divi – ražošanas gada pēdējiem diviem skaitļiem.
VASARAS RIEPU TIPI
Atkarībā no ceļa apstākļiem un prasībām, riepas savstarpēji atšķiras pēc protektora zīmējuma. Protektorus nosacīti var iedalīt trīs tipos un katram no tiem ir savas priekšrocības un trūkumi.
SIMETRISKS PROTEKTORS
Riepas protektora nosacītā iekšmala un ārmala ir vienādas, tātad – simetriskas.
Priekšrocības:
- paaugstināta izturība,
- ilgāks kalpošanas laiks,
- ekonomiskums,
- lieliska noturība uz ceļa,
- braukšanas komforts.
Trūkumi:
- vidēji vadāmības rādītāji,
- samazināta akvaplanēšanas pretestība.
ASIMETRISKS PROTEKTORS
Riepas protektora nosacītā iekšmala un ārmala ir atšķirīgas, asimetriskas.
Priekšrocības:
- zems trokšņu līmenis,
- paaugstināta akvaplanēšanas pretestība,
- paaugstināta stabilitāte.
Trūkumi:
- elastīgas sānu malas,
- mazāka degvielas ekonomija,
- īsāks kalpošanas ilgums.
VIRZIENA PROTEKTORS
Riepas protektors izstrādāts noteiktam rotācijas virzienam.
Priekšrocības:
- lieliska vadāmība,
- paaugstināta akvaplanēšanas pretestība,
- laba saķere ar mitru segumu,
- paredzama automašīnas uzvedība ātras braukšanas apstākļos.
Trūkumi:
- zemāki ekonomijas rādītāji,
- mazāka triecienizturība,
- straujāks nodilums.
Vasaras riepas – drošība, dinamika un ekonomija vasaras sezonā!
Vasaras riepas tiek izstrādātas speciāli priekš siltākiem laikapstākļiem un vasarai raksturīgiem ceļu segumu stāvokļiem, gan pēc gumijas sastāva, gan pēc protektora un riepu tehniskās uzbūves. Labas vasaras riepas nodrošinās labākos drošības, dinamikas un ekonomijas rādītājus siltajā sezonā, salīdzinot ar citiem gadalaikiem paredzētajām riepām. Riepu izvēle ir ļoti plaša, tāpēc, kad jāmaina vasaras riepas, ir svarīgi saprast gan riepu atšķirības, gan Jūsu vajadzības, lai iegādātās vasaras riepas būtu vispiemērotākās tieši Jums!
Kā noteikt, kad vasaras riepas ir jāmaina?
Riepu stāvokli un piemērotību drošai lietošanai kopējā satiksmē iespējams noteikt pēc vairākiem faktoriem. Riepas nav lietojamas un ir maināmas, ievērojot šādas pazīmes:
Vasaras riepas protektora dziļums
Ceļu satiksmes noteikumos norādīts, ka satiksmē aizliegts pārvietoties ar vasaras riepām, kuru protektora dziļums ir mazāks par 1,6 mm. Šī prasība nav tikai formāla – pilnīgi vai daļēji nodilis riepu protektors ievērojami pasliktinās automašīnas vadāmību kā uz sausa, tā arī uz slapja ceļa seguma.
Vizuāli riepas bojājumi
Vasaras riepas ir nepiemērotas braukšanai, ja to sānu malās redzamas plaisas vai gaisa burbuļi jeb tā sauktās pumpas – šādi deformētas riepas ir pakļautas pēkšņam plīšanas riskam, kas, sevišķi pie lielākiem ātrumiem, var izraisīt bīstamu situāciju uz ceļa.
Novecojušas vasaras riepas
Riepu gumija nav mūžīga - tā laika gaitā noveco. Pie pareizas uzglabāšanas un ekspluatācijas, maksimālais riepu derīguma termiņš var būt līdz pat 10 gadiem, tomēr vairums ekspertu iesaka to stāvoklim pastiprinātu uzmanību pievērst jau pēc 5 gadiem no ražošanas dienas.
Riepu gumijai novecojot, tā sāk cietēt, kā rezultātā pat vizuāli nenobraukta riepa sniegs ievērojami sliktāku saķeri, bremzēšanas veiktspēju un vadāmību.
Vasaras riepas – no kura datuma tās ir obligātas?
Frāze vasaras riepas no kura datuma ir viena no meklētākajām, iestājoties siltākiem laikapstākļiem. Taču konkrētas atbildes uz to nav, jo pēc būtības ar ziemas riepām drīkst pārvietoties visu gadu (izņemot riepas ar radzēm – tās ir atļautas no 1. oktobra līdz 1. maijam).
Kad jāmaina ziemas riepas uz vasaras riepām, lai neciestu automašīnas vadāmība un drošība?
Gaisa temperatūrai sasniedzot 7 grādus pēc Celsija, ziemas riepas zaudē savas priekšrocības, kā arī daudz ātrāk dilst. Tā arī ir mūsu atbilde uz jautājumu, kad jāmaina ziemas riepas uz vasaras riepām – tiklīdz gaisa temperatūra stabili pārsniedz 7 grādu atzīmi (protams, ar noteikumu, ka ir sācies marts, jo agrāk vasaras riepas nav atļauts izmantot).
Kad jāmaina vasaras riepas?
Likums paredz, ka ziemas riepas ir obligātas no 1. decembra līdz 1. martam. Tomēr jautājums par to, kad jāmaina vasaras riepas, kļūst aktuāls agrāk – ja gaisa temperatūra ir zemāka par 7 grādiem pēc Celsija, ziemas riepas uzrāda ievērojami labāku veiktspēju par vasaras riepām.
Nepiemērotu riepu izmantošana var kalpot par iemeslu apdrošināšanas atlīdzības atteikšanai!!!
Ja satiksmē tiek izmantotas vasaras riepas, kuru protektora dziļums ir mazāks par 1,6 mm, apdrošināšanas atlīdzību saņemt praktiski nebūs iespējams. Tas pats attiecas uz radžoto riepu izmantošanu no 1. maija līdz 30. septembrim, un ziemas riepu izmantošanu ziemā, ja to protektora dziļums ir mazāks par 4 mm.
Apzīmējumi
- Riepu ražotājs
- Protektora nosaukums
- Riepas platums
- Riepas augstums, % no riepas platuma
- Radiālo riepu apzīmējums
- Riepas un diska montāžas izmērs
- Riepas slodzes indekss
- Riepas atruma indekss
- Bezkameru riepas apzīmējums
- Ražošanas datums (XX = nedēļa, X= gads
- Protektora nodiluma rādītājs (1.6 mm)
- Papildus riepas apzīmējums riepām ar paaugstinātu kravnesību
- Mood + Snow riepu apzīmējums = riepas paredzētas smagiem ceļa apstākļiem visām sezonām.
Nejaukt ar vissezonas riepu apzīmējumu All season.
Riepas platums
Riepas pltums tiek norādīts milimetros (piemēram 205 mm). Mūsdienu vieglo automašīnu riepām platums sastopams no 125 mm (piemēram 125/80R12) līdz 335 mm (piemēram 335/30R19). Platums palielinās ar 10 mm lielu soli. Ņemot verā ražošanas atšķirības, riepu platums dažādiem brendiem var atšķirties par dažiem milimetriem.
Augstuma platuma attiecība/.... /50, /60, /70, /80
Riepas augstumu izsaka procentos no riepas platuma. Piemēram, /50 nozīmē, ka riepas augstums ir puse no riepas platuma.
Riepas uzbūve
„R” nozīmē „Radialās” (papildus bieži ir arī uzrakstīts). Tas nozīmē, ka riepai kordi ir novietoti radiāli.
Riepas un diska izmērs
Šis izmērs norādīts colās.
Slodzes indekss (Load Index LI)
Slodzes indekss raksturo pieļaujamo riepas noslodzi. Katram LI indeksam pēc tabulas var atrast riepas pieļaujamo noslodzi pie noteikta gaisa spiediena riepā. Uzstādītajām riepām jāatbilst auto ražotāja noteiktajam LI indeksam, riepas ar lielākiem slodzes indeksiem drīkst uzstādīt. Papildus apzīmējums „Reinforced” (12) visbiežāk attiecas uz palielinātas kravnesības auto (komercauto, busiņi, miniveni, džipi...).
Slodzes indeksu tabula ir šeit:
<td width=&
Indekss |
kg |
|
Indekss |
kg |
|
Indekss |
kg |
|
Indekss |
kg |
0 |
45 |
|
70 |
335 |
|
140 |
2500 |
|
210 |
19000 |
1 |
46 |
|
71 |
345 |
|
141 |
2575 |
|
211 |
19500 |
2 |
48 |
|
72 |
355 |
|
142 |
2650 |
|
212 |
20000 |
3 |
49 |
|
73 |
365 |
|
143 |
2725 |
|
213 |
20600 |
4 |
50 |
|
74 |
375 |
|
144 |
2800 |
|
214 |
21200 |
5 |
52 |
|
75 |
387 |
|
145 |
2900 |
|
215 |
21800 |
6 |
53 |
|
76 |
400 |
|
146 |
3000 |
|
216 |
22400 |
7 |
55 |
|
77 |
412 |
|
147 |
3075 |
|
217 |
23000 |
8 |
56 |
|
78 |
425 |
|
148 |
3150 |
|
218 |
23600 |
9 |
58 |
|
79 |
437 |
|
149 |
3250 |
|
219 |
24300 |
10 |
60 |
|
80 |
450 |
|
150 |
3350 |
|
220 |
25000 |
11 |
62 |
|
81 |
462 |
|
151 |
3450 |
|
221 |
25750 |
12 |
63 |
|
82 |
475 |
|
152 |
3550 |
|
222 |
26500 |
13 |
65 |
|
83 |
487 |
|
153 |
3650 |
|
223 |
27250 |
14 |
67 |
|
84 |
500 |
|
154 |
3750 |
|
224 |
28000 |
15 |
69 |
|
85 |
515 |
|
155 |
3875 |
|
225 |
29000 |
16 |
71 |
|
86 |
530 |
|
156 |
4000 |
|
226 |
30000 |
17 |
73 |
|
87 |
545 |
|
157 |
4125 |
|
227 |
30750 |
18 |
75 |
|
88 |
560 |
|
158 |
4250 |
|
228 |
31500 |
19 |
78 |
|
89 |
580 |
|
159 |
4375 |
|
229 |
32500 |
20 |
80 |
|
90 |
600 |
|
160 |
4500 |
|
230 |
33500 |
21 |
83 |
|
91 |
615 |
|
161 |
4625 |
|
231 |
34500 |
22 |
85 |
|
92 |
630 |
|
162 |
4750 |
|
232 |
35500 |
23 |
88 |
|
93 |
650 |
|
163 |
4875 |
|
233 |
36500 |
24 |
90 |
|
94 |
670 |
|
164 |
5000 |
|
234 |
37500 |
25 |
93 |
|
95 |
690 |
|
165 |
5150 |
|
235 |
38750 |
26 |
95 |
|
96 |
710 |
|
166 |
5300 |
|
236 |
40000 |
27 |
98 |
|
97 |
730 |
|
167 |
5450 |
|
237 |
41250 |
28 |
100 |
|
98 |
750 |
|
168 |
5600 |
|
238 |
42500 |
29 |
103 |
|
99 |
775 |
|
169 |
5800 |
|
239 |
43750 |
30 |
106 |
|
100 |
800 |
|
170 |
6000 |
|
240 |
45000 |
31 |
109 |
|
101 |
825 |
|
171 |
6150 |
|
241 |
46250 |
32 |
112 |
|
102 |
850 |
|
172 |
6300 |
|
242 |
47500 |
33 |
115 |
|
103 |
875 |
|
173 |
6500 |
|
243 |
47500 |
34 |
118 |
|
104 |
900 |
|
174 |
6700 |
|
244 |
50000 |
35 |
121 |
|
105 |
925 |
|
175 |
6900 |
|
245 |
51500 |
36 |
125 |
|
106 |
950 |
|
176 |
7100 |
|
246 |
53000 |
37 |
128 |
|
107 |
975 |
|
177 |
7300 |
|
247 |
54500 |
38 |
132 |
|
108 |
1000 |
|
178 |
7500 |
|
248 |
56000 |
39 |
136 |
|
109 |
1030 |
|
179 |
7750 |
|
249 |
58000 |
40 |
140 |
|
110 |
1060 |
|
180 |
8000 |
|
250 |
60000 |
41 |
145 |
|
111 |
1090 |
|
181 |
8250 |
|
251 |
61500 |
42 |
150 |
|
112 |
11250 |
|
182 |
8500 |
|
252 |
63000 |
43 |
155 |
|
113 |
1150 |
|
183 |
8750 |
|
253 |
65000 |
44 |
160 |
|
114 |
1180 |
|
184 |
9000 |
|
254 |
67000 |
45 |
165 |
|
115 |
1215 |
|
185 |
9250 |
|
255 |
69000 |
46 |
170 |
|
116 |
1250 |
|
186 |
9500 |
|
256 |
71000 |
47 |
175 |
|
117 |
1285 |
|
187 |
9750 |
|
257 |
73000 |
48 |
180 |
|
118 |
1320 |
|
188 |
10000 |
|
258 |
75000 |
49 |
185 |
|
119 |
1360 |
|
189 |
10300 |
|
259 |
77500 |
50 |
190 |
|
120 |
1400 |
|
190 |
10600 |
|
260 |
80000 |
51 |
195 |
|
|